Igen, az emberek imádnak a génekre hivatkozni, ha valami nem megy, pedig a géneknek ehhez semmi köze, a lényeg a következetesség.
1. Hm, ezek szerint a tizenkettedikes biológia már régen volt... Nyilván nem a gének határoznak meg mindent, de ha valakinek olyanok a génjei, hogy alacsony, kövér és jellegtelen arcú lesz, akkor ha megfeszül se lesz belőle fotómodell-manöken. (Itt van az analógia helye, mert például az agy szerkezetét (egyes részek mérete és alapaktivitása) is a gének határozzák meg.)
Ugyanígy ha valakiben előtör valamilyen recesszíven öröklődő mentális üzemzavar vagy egyensúlyhiány (akár szervi eredetű), arról legkevésbé ő tehet. Nyilván nagyon kemény munkával lefaraghat valamicskét a jobb képességűnek születettel szembeni hátrányából, de ne felejtsük el, hogy akár a nagyon jó adottságú is dolgozhat olyan keményen... Hogy ez nem igazságos? Hogy ez azt jelentené, hogy az embereknek nincs ugyanakkora esélyük az érvényesülésre? Az élet a legkevésbé sem igazságos...
2. A legnagyobb baj azonban más ezzel a "legyen a gyerek mindig mindenből ötös" elvvel az, hogy a tényleges tárgyi tudás és az arra kapott érdemjegy egyre kevésbé áll összhangban egymással. Általánosban még csak-csak, de gimnáziumban már mutatkoznak repedések, az egyetemen pedig tulajdonképpen elválik a kettő.
Én ismerek személyesen olyan professzort, aki nem elég szűk körben dicsekedett vele, hogy nála még senki sem szerezett hármasnál jobbat, pedig ötven éve "tanít"... Meg olyat is, akinél egy csinos lány egy jeggyel jobbat kap, de egy jóképű fiú kettővel rosszabbat... És van olyan is, hogy a vizsgáztatónak rossz napja van, és megbuktat mindenkit, de nincs több vizsga, hogy szerencsétlen gyerekek javíthassanak... De olyanról is hallottam már, hogy műszaki egyetemen a csoportnak véletlenül egy felsőbb évfolyam tesztjét hozta be a tanár, de ahelyett, hogy beismerte volna, hogy hibázott, inkább megbuktatott mindenkit (mert persze első évesként fogalmuk sem lehetett a másodikos anyagról)... Egyik ismerősöm ismerőse pedig azért kényszerült egyetemet váltani, mert egy cikke miatt közölte vele az egyik tanszékvezető, hogy ő ott nem fog diplomát kapni... Vagy ugye József Attila és Horger Antal úr...
Nem azt mondom, hogy ne tanuljon, mert nincs értelme, de ha a gyerek vis maior miatt kap rossz jegyet, az miért is az ő hibája?
És mondjuk arról ne is beszéljünk, hogy a nem korrekt eljárást hogy bizonyítsa egy szóbeli vizsga után...
"A napra lehet nézni, de nem egészséges."