Darker Than Black
Eladnék!/Vennék!
Hentai - 18 éven felülieknek!
Highschool DxD
"is fun"
Legújabb cikkek
MondoCon 09 Ősz
SakuraCon köszi + Moderáció + Hellsing4 errata
Nana érdekesség
5. Magyar Képregényfesztivál
Tavaszi képregénybörze
A legtöbb ilyesféle, manga-történelemmel foglalkozó írás a manga kifejezés megjelenésével, és Hokuszai Kacusika munkáival kezdődik. Mi most egy kicsit tovább megyünk. Jóval azelőtt ugyanis, hogy a manga szó megszületett volna, Japánban már sokszorosítottak olyan rajzokat, amelyeken felfedezhető a modern manga jónéhány stílusjegye, és itt nem az óriásrobotokra gondolunk Sőt, még ezeknek is van előzménye.
Akivel érdemes kezdeni, egy buddhista szerzetes, bizonyos Toba (~1053-1140). Mint minden ráérő értelmiségi, szabad idejében ő is azzal foglalkozott, hogy a munkáját kritizálta. Karikaturisztikus rajzai máig fennmaradtak: részeg szerzetesek, Buddhaként trónoló béka, állatok emberi szerepekben, és így tovább. Elkövette viszont azt a hibát, hogy nem adott jól csengő nevet a műveinek, így a gyorsan népszerűvé váló tekercseket róla nevezték el (toba-e rajzok). Ez akkor lett volna külön érdekes, ha történetesen ott is halállal büntették volna az államvallás kritizálását (mint Európában még jópárszáz évig); nem kellett volna sokáig nyomozni a készítő után. De nem így történt, Toba sokáig alkotott, bár az újabb kori kutatások azt mutatják, hogy a fennmaradt toba-e rajzok csak egy részének volt ő a szerzője.
És mi köze a toba-e tekercseknek a mangához? Nincs összefüggő történet, nincsenek dialógusok, épületnyi mechákkal sem gyakran találkozni. Viszont van rajtuk néhány olyan stíluselem, ami sok későbbi meghatározó mangarajzolóra nagyban hatott (mint például arra a legendás Kazuo Koikére, aki mellesleg egy egész generációt nevelt ki híresen szigorú mangaiskolájában). Ilyenek a tájábrázolás jellegzetességei, az "elnagyolt", jellemábrázolásra fokuszáló ecsetkezelés, az alakok és a környezet stilizálásának technikája, a kezdetleges tónusozás ésígytovább. Ha tehát valami okból a mangák stílusgyökereit keressük és az ösztöndíjba belefér a repjegy, érdemes ellátogatni a Toba-e tekercseket őrző múzeumokba. Többek között arra is rádöbbenhetünk, hogy a szamuráj nyúl nem Stan Sakai mester találmánya...
Kommentek
Teljes nézet a fórumonLehet valahol neten ilyesmi előremutató jellegű nyomatokat, rajzokat nézni? Avagy lesz ilyen kép a mangafanon?
és még egy kérdés: Toba csak rajzolt, de szöveg, felirat egyáltalán nem volt?
A kiállított tárgyak tudtommal egy japán gyűjteményből lettek kölcsönkérve (legalábbis nagyrészt).
Ugyanakkor, nem kizárt, hogy magyar múzeum gyűjteményében is lehet hasonlót találni... :-?
A neten néhol lehet találni képeket, de összefüggő galériát még nem láttunk. Ha legközelebb Japánban járunk, fotózunk egy csomót, és csinálunk galerit belőle :-)
Midori: a Hokuszai-féle könyvben nem nagyon volt szöveg. Viszont más nyomatokon meg előfordult, voltak olyanok, mint a mai magazinok, sok szöveg+illusztráció. Képregényszerű, szóbuborékokkal, majd csak a világháború után.
Jelenleg Japánban a legnagyobb példányszámában kiadott írásos média a manga.[forrás?] Méretük és hosszuk igen eltérő lehet, akár ezer oldalastól a mellényzseb méretűig széles skálán mozog. A mangák nem kizárólag kötetekbe foglalva találhatóak meg, a különböző presztízsű manga folyóiratok is közölnek sorozatokat, heti és havi rendszerességgel.
A jelenlegi manga irányzat egyik legmeghatározóbbja a Weekly Shonen Jump, amely az évek során olyan jelentős művek népszerűsödését segítette elő, mint a Rurouni Kenshin, Saint Seiya, Hikaru No Go, Naruto, One Piece vagy a Dragon Ball.
Forrás:Wikipédia