

Eladnék!/Vennék!
Damage Report
Mermaid Melody PPP & Pure
Szamurájok és a japán kard
Ruróni Kensin
Legújabb cikkek
MondoCon 09 Ősz
SakuraCon köszi + Moderáció + Hellsing4 errata
Nana érdekesség
5. Magyar Képregényfesztivál
Tavaszi képregénybörze


A legtöbb ilyesféle, manga-történelemmel foglalkozó írás a manga kifejezés megjelenésével, és Hokuszai Kacusika munkáival kezdődik. Mi most egy kicsit tovább megyünk. Jóval azelőtt ugyanis, hogy a manga szó megszületett volna, Japánban már sokszorosítottak olyan rajzokat, amelyeken felfedezhető a modern manga jónéhány stílusjegye, és itt nem az óriásrobotokra gondolunk Sőt, még ezeknek is van előzménye.
Akivel érdemes kezdeni, egy buddhista szerzetes, bizonyos Toba (~1053-1140). Mint minden ráérő értelmiségi, szabad idejében ő is azzal foglalkozott, hogy a munkáját kritizálta. Karikaturisztikus rajzai máig fennmaradtak: részeg szerzetesek, Buddhaként trónoló béka, állatok emberi szerepekben, és így tovább. Elkövette viszont azt a hibát, hogy nem adott jól csengő nevet a műveinek, így a gyorsan népszerűvé váló tekercseket róla nevezték el (toba-e rajzok). Ez akkor lett volna külön érdekes, ha történetesen ott is halállal büntették volna az államvallás kritizálását (mint Európában még jópárszáz évig); nem kellett volna sokáig nyomozni a készítő után. De nem így történt, Toba sokáig alkotott, bár az újabb kori kutatások azt mutatják, hogy a fennmaradt toba-e rajzok csak egy részének volt ő a szerzője.
És mi köze a toba-e tekercseknek a mangához? Nincs összefüggő történet, nincsenek dialógusok, épületnyi mechákkal sem gyakran találkozni. Viszont van rajtuk néhány olyan stíluselem, ami sok későbbi meghatározó mangarajzolóra nagyban hatott (mint például arra a legendás Kazuo Koikére, aki mellesleg egy egész generációt nevelt ki híresen szigorú mangaiskolájában). Ilyenek a tájábrázolás jellegzetességei, az "elnagyolt", jellemábrázolásra fokuszáló ecsetkezelés, az alakok és a környezet stilizálásának technikája, a kezdetleges tónusozás ésígytovább. Ha tehát valami okból a mangák stílusgyökereit keressük és az ösztöndíjba belefér a repjegy, érdemes ellátogatni a Toba-e tekercseket őrző múzeumokba. Többek között arra is rádöbbenhetünk, hogy a szamuráj nyúl nem Stan Sakai mester találmánya...
Kommentek
Teljes nézet a fórumonLehet valahol neten ilyesmi előremutató jellegű nyomatokat, rajzokat nézni? Avagy lesz ilyen kép a mangafanon?
és még egy kérdés: Toba csak rajzolt, de szöveg, felirat egyáltalán nem volt?
A kiállított tárgyak tudtommal egy japán gyűjteményből lettek kölcsönkérve (legalábbis nagyrészt).
Ugyanakkor, nem kizárt, hogy magyar múzeum gyűjteményében is lehet hasonlót találni... :-?
A neten néhol lehet találni képeket, de összefüggő galériát még nem láttunk. Ha legközelebb Japánban járunk, fotózunk egy csomót, és csinálunk galerit belőle :-)
Midori: a Hokuszai-féle könyvben nem nagyon volt szöveg. Viszont más nyomatokon meg előfordult, voltak olyanok, mint a mai magazinok, sok szöveg+illusztráció. Képregényszerű, szóbuborékokkal, majd csak a világháború után.
Jelenleg Japánban a legnagyobb példányszámában kiadott írásos média a manga.[forrás?] Méretük és hosszuk igen eltérő lehet, akár ezer oldalastól a mellényzseb méretűig széles skálán mozog. A mangák nem kizárólag kötetekbe foglalva találhatóak meg, a különböző presztízsű manga folyóiratok is közölnek sorozatokat, heti és havi rendszerességgel.
A jelenlegi manga irányzat egyik legmeghatározóbbja a Weekly Shonen Jump, amely az évek során olyan jelentős művek népszerűsödését segítette elő, mint a Rurouni Kenshin, Saint Seiya, Hikaru No Go, Naruto, One Piece vagy a Dragon Ball.
Forrás:Wikipédia
A man was going to the house of some rich person. As he went along the road, he saw a box of good apples at the side of the road. He said, "I do not want to eat those apples; for the rich man will give me much food; he will give me very nice food to eat." Then he took the apples and threw them away into the dust.
He went on and came to a river. The river had become very big; so he could not go over it. He waited for some time; then he said, "I cannot go to the rich man's house today, for I cannot get over the river."
He began to go home. He had eaten no food that day. He began to want food. He came to the apples, and he was glad to take them out of the dust and eat them.
he then shot a very last-spherical 76 on the carmel, ind., path on wednesday to finish in a tie for 2nd with a 4-over 220, 4returned of winner john marshall butler.i played super,” daly ii advised the indianapolis megastar. “it'd had been cool to win, however i still have time. just a couple horrific 3-putts each days, however apart from that i played incredible.
[Link]