Darker Than Black
Eladnék!/Vennék!
Hentai - 18 éven felülieknek!
Highschool DxD
"is fun"
Legújabb cikkek
MondoCon 09 Ősz
SakuraCon köszi + Moderáció + Hellsing4 errata
Nana érdekesség
5. Magyar Képregényfesztivál
Tavaszi képregénybörze
Van pár fórum, amit rendszeresen olvasgatok (még ha nem is kommentezek). A Mangattack kapcsán már többedszerre látom azt a véleményt, miszerint, nagyjából idézem: "ezzel az erővel vehettek volna valami normális sorozatot is". Tehát ül a kiadó Fankfurtban, a könyvvásáron a Shogakukan tárgyalóasztalánál, kiterítenek elé párat a legjobban futó sorozatok közül, és neki csak rá kell böknie a legjobbra, nem?
Hát nem.
Egy bonszai növekedését lassított felvételen nézni lényegesen eseménydúsabb, mint mangacímekről tárgyalni japán kiadókkal. És valószínűleg sokkal több sikerélményt is hoz. Kezdjük mindjárt a bemutatkozó kérdéssel:
- És mikor alapították a kiadót, amit képvisel?
- Két éve.
- Ó. Mi nem nagyon szoktunk a világháború után alapított kiadókkal tárgyalni.
De tegyük fel, hogy túl vagyunk ezen...
- És hány mangát adott ki a cégük mindeddig?
- Ez lenne az első.
- ...
Nem ragozom tovább. Nekünk két évbe került az Árnybíróra szerződést kötni a Shokakukannal, és ezzel eddig egyedül vagyunk azok, akik mangára szerződést kötöttek egy japán kiadóval. És most az a kérdés jön, hogy de miért hordják ilyen fennen a japán kiadók az orrukat?
Ezt akkor összeszedem néhány pontban:
1. Magyarország mérete. Ami jogdíjat egy magyar kiadó fizetni tud az itthon eladott mangák után, az még annak az irodistának a fizetését sem fedezi, aki az üggyel foglalkozik. 3000 eladott példány? Ennyit szórnak ki repiajándéknak a tízmilliós megjelenési példányszámokból. Egyszerűen nem ugyanaz a súlycsoport. Németország, Egyesült Államok, Franciaország már lényegesebb piacok, de egyes kiadók (pl. a Kodansha) bőven megvannak anélkül, hogy külföldi linceszekkel foglalkozó divíziót tartsanak fenn. Egyelőre az egész világ sem képes versenyezni a japán piaccal, tehát elég nekik az, amit ott elérnek.
2. Bizonytalanság. Az előző alapján tehát a licenszeléssel a japán kiadó ráfizet. Akkor meg miért adná el egyáltalán? A válasz: presztízs. Viszonylag kis ráfizetéssel elmondhatja, hogy ha eddig 10 nyelvre fordították le a sorozatot, akkor most már 11-re. És, hogy XY országban jól teljesítenek a sorozatai. Mi kell mindehhez abban az XY országban? Erős kiadó, aki bír mangakiadási tapasztalatokkal. Hány ilyen van idehaza? Pontosan nulla.
Helyben is vagyunk. Mert innen a japán kiadó sötétben tapogatózik azt illetően, hogy odaadhatja-e az adott címet az épp soron következő jelentkezőnek. Ebben a bizonytalanságban pedig úgy csökkentik az esetleges bukás súlyát, hogy relatíve kisebb presztízsértékű sorozatot próbálnak meg eladni, mondván "bizonyítsanak ezzel". Ha nem megy, nem kell sokat magyarázkodni az igazgatótanácsnak; "nem ment a sorozatunk XY országban, de nem is csoda, nem volt egy erős cím, és a piac is éretlen".
3. Macera. És az előző pont még a pozitív forgatókönyv, amit évek kemény munkájával lehet kiharcolni. A legvalószínűbb, hogy simán elhajtják a próbálkozót, ami náluk úgy néz ki, hogy udvariasan meghallgatják, sokat bólogatnak, aztán nem válaszolnak az emailekre. Nemet sohasem mondanak. Pedig legtöbbször már az első percben eldöntik, hogy nem éri meg a macerát az egész, inkább várnak egy másik lehetőségre, egy nagyobb/régebbi/tapasztaltabb kiadóra.
Ez pedig a róka fogta csuka klasszikus esete. A magyar kiadó nem kap bizonyítási lehetőséget, mert mindegyik japán kiadó azt várja, hogy a másik japán kiadó címeivel kísérletezzen a kezdő. És bizonyítás, meg tapasztalat nélkül új, ütős címek sincsenek.
A helyes felállás tehát így néz ki: ül a kiadó Frankfurtban a könyvvásáron, a Shogakukan tárgyalójában, és két év kemény munka és győzködés után végre kap egy katalógust, amiből választhat egy címet. Másnapra. Átnézi, kiválasztja a legjobbat, amit lehet (és szerencséjére van pár ütős cím közötte).
Vagy megunja, és vásárol a Tokyopoptól jó OEL címeket.
Kommentek
Teljes nézet a fórumonSzerintem baromi felesleges magyarázkodnotok ebben a témában. A mai magyar piacon a potenciális, piacteremtő/alapozó vásaárlók úgyis értékelik az emberfeletti erőfeszítéseteket. Aki pedig csak most ismerkedik az egész dologal, az akkor sem fogja jobban venni a mangát, ha valami ütősebb címmel próbálkoznátok. Ha anyagilag megengedhetitek magatoknak, akkor ez az üzleti felfogás, amit eddig mutattok tökéletes a mai magyar piac szempontjából. Csak így tovább! :)
Ne értse félre senki a mondatot, vannak kifejezetten jó OEL címek, és valószínűleg megéri inkább azokkal "bizonyítani", mint a japánokkal szenvedni évekig. Talán mi is előrébb lennénk, ha anno ezzel kezdjük.
Ami a kapcsolatot illeti, nehéz rivalizálásról beszélni a (legalább három-négy: Fumax-Delta-Atheneum-mi) mangakiadó között. Egyrészt egyelőre nem fedik egymást a kiadványaink, másrészt igazából szélesíteni kell a rajongók körét, nem marakodni. Közös reklám, mangastandok a könyvesboltokban, közös izmozás a terjesztés javításán, fesztiválok, stb. Szóval bőven baráti viszonyról van szó, még az olyan nagyokkal is, mint az Atheneum :-))
Monress: köszi :-)
Kairakuda: lesz még újdonságunk, most vagyunk a végső fázisban, aztán bejelentés :-w
Egy biztos: az Árnybíró remek választás volt, nekem nagyon bejön! :)
Szerintem jó is lenne,ha nem is kéne rivalizálnia a kiadóknak. Manapság minden erről szól és a pénzen való marakodásról!
Ez elég rossz! :(
a rivalizálás van, amikor jót tesz a piacnak. :-P Ezzel most persze nem buzdítani akarom a Mangafant, csak mint érdekességet említettem.
Azért írtam, hogy:
"Nem tartunk még ott. (sajnos..)"
Engem egyébként az érdekelne (persze, csak ha nem bizalmas infó), hogy milyen példányszámban fogy az Árnybíró? Csak viszonyítás képpen.
viszont nagyon a jó a terjesztés, és gyorsan is fogy a boltokból a könyv |-D
midori: nem is annyira az anyagiak, szívesen fizetnénk "nagy" címekért. Csak nem hagyják :-p Magazinról még nem gondolkodtunk (olyasmire gondolsz, mint a Shonen Jump?). A telefonkönyv mangamagazinok eddig egyedül Amerikában voltak fenntarthatóak, de ott se sokáig.
A jump is az, 300 oldal nem mondható vékony füzetnek. Egy ilyen vastag heti/havi magazin megjelentetése halva született ötlet, lévén drága, magazinnál nem jó a magas ár, és amúgy sem nagy a kereslet.
Mit vegyen meg a jóember? Az Árnybírót, vagy a "HungaroJump"-ot? :-)
Egyébként, azt akartam kérdezni, biztos szó volt már róla, de nem tudjátok anno a Dragonball kiadói hogy tudtak a japánokkal megegyezni? (Egyáltalán, velük egyztek meg? :-? )
Az a baj hogy sok könyvesboltnak fogalma sincs hogy, hogy is van ez a mangákkal, és még mindig az Árnybíró 2 áll a polcokon, mikor mindjárt itt az 5. Aztán ha nem fogy a második rész, talán arra gondolnak, áááh minek nekünk az 5 mikor még ez is itt porosodik.
Talán valahogy ezen is kéne változtatni.
És egy optimista a végére:
Apám nemrég nyitotta meg az új könyvesboltját, és még nagyban fúrtak-faragtak, polcokat rendeztek, szóval még ki sem nyitott igazán, mikor bement egy tag, hogy neki az árnybíró 4 kell. Azt adta el elsőként.
Szerintem tökjó:)
Hol van apukád könyvesboltja??? :-)
Pestszentimrén van, a Nemes utca 3. szám alatt.
Egyébként ha már itt tartunk nála is van képregény bőven, Snikt is, Warcraft is, Ai is, meg Sin city, meg az az új, szürrealista magyar képregény, aminek nemtom a címét, és a többi és a többi :)