Legutóbb kommentezett topikok
Darker Than Black
Eladnék!/Vennék!
Hentai - 18 éven felülieknek!
Highschool DxD
"is fun"
Legújabb cikkek
MondoCon 09 Ősz
SakuraCon köszi + Moderáció + Hellsing4 errata
Nana érdekesség
5. Magyar Képregényfesztivál
Tavaszi képregénybörze
Darker Than Black
Eladnék!/Vennék!
Hentai - 18 éven felülieknek!
Highschool DxD
"is fun"
Legújabb cikkek
MondoCon 09 Ősz
SakuraCon köszi + Moderáció + Hellsing4 errata
Nana érdekesség
5. Magyar Képregényfesztivál
Tavaszi képregénybörze
K.CSABA: "Sziasztok! Attól függetlenül, hogy a webbolt megszűnt, a Death Note mangákat kiadjátok végig? Köszi a választ." Ez engem is érdekelne.
SHINMON1_BENIMARU7: Sziasztok! A MONDO 3. évfolyam 9. számát hogyan tudom előrendelni?
PANKII: Kedves Mangafan! Azután érdeklődnék, hogy DvD-ket még lehetséges innen rendelni?
GABRIELLA0807: Kedves Mangafan, hogyan tudom törölni a profilomat? Köszönöm előre is.
GRéTA: Sziasztok! A webbolt végleg bezárt vagy csak egy időre?
Az üzenetküldéshez be kell jelentkezni!
A mangáról >>
Stílus >>
Kezdjük egyből a legnehezebb résszel, és egyben szögezzünk is le néhány dolgot. Mitől lesz manga egy képregény? Japánban készül? Vannak olyan jellemzői ami más képregényeknek nincs? Nagyszem, kisszáj, fekete-fehérség? Sebességvonalak, aszimmetrikus panelek? Vagy elég az, ha japánok rajzolják, esetleg japán a kiadója? És ami még fontosabb: jó lesz-e attól egy képregény, hogy manga?
A válasz nagyon egyszerű, egyetlen dolgot kell tudni hozzá. Nincs olyan ismertetőjegye a mangáknak, ami egyértelműen elhatárolná a képregényektől. Igen, van néhány olyan jellegzetesség, ami a mangák többségében előfordul, de nincs olyan mindegyikre jellemző vonás, ami más képregényekben nem fordul elő. A manga = képregény (a szót is ebben az értelemben használják a japánok).
Ezért mi a mangát, mint kategóriát, a távol-keleti képregényekre használjuk. Egyszerűbben, a manga szó egy segédeszköz, rövidített változata a "távol-keleti képregény"nek. A manga nem egy stílust jelöl, mert ennek a stílusnak a jellemzői meghatározhatatlanok lennének, ezen a blogon pedig nem a "mangastílus" ismertetőjegyeivel foglalkozunk, hanem olyan stíluselemekkel, amelyek a távol-keleti képregények egy részét jellemzik. De nem ezektől függ, hogy mangáról beszélünk-e. A manga csak a származási helyre utal, semmi többre.
Ebből pedig még egy fontos dolog következik, és ide akarunk kilyukadni: butaság egy képregényről az alapján dönteni, hogy "mennyire manga", mert az annyi, mintha az alapján döntenénk, hogy mennyire ázsiai. Márpedig a származási helynek egy képregény esetében vajmi kevés köze van a minőséghez. Vannak jó és vannak rossz képregények: pusztán az, hogy egyikük ázsiai, még egyáltalán nem garantálja azt, hogy jó is (furcsa is lenne). Szeretjük a mangákat, ezért vagyunk itt, de a kedvenc sorozataink nem azért kedvencek, mert Japánban rajzolták őket, hanem mert a történet és a képi világ együtt nyújtott nagy élményt. Ez pedig bármilyen másik képregény esetében megtörténhet, származási helytől függetlenül. És pontosan ezért értelmetlenek az álmanga, pótmanga, eredetimanga viták is. Az egyetlen dolog ami számít, hogy milyen élményt tud nyújtani egy képregény. Aki megragad a "csak100%eredeti" szemléletnél, rengeteg nagyszerű élményről mond le.
A válasz nagyon egyszerű, egyetlen dolgot kell tudni hozzá. Nincs olyan ismertetőjegye a mangáknak, ami egyértelműen elhatárolná a képregényektől. Igen, van néhány olyan jellegzetesség, ami a mangák többségében előfordul, de nincs olyan mindegyikre jellemző vonás, ami más képregényekben nem fordul elő. A manga = képregény (a szót is ebben az értelemben használják a japánok).
Ezért mi a mangát, mint kategóriát, a távol-keleti képregényekre használjuk. Egyszerűbben, a manga szó egy segédeszköz, rövidített változata a "távol-keleti képregény"nek. A manga nem egy stílust jelöl, mert ennek a stílusnak a jellemzői meghatározhatatlanok lennének, ezen a blogon pedig nem a "mangastílus" ismertetőjegyeivel foglalkozunk, hanem olyan stíluselemekkel, amelyek a távol-keleti képregények egy részét jellemzik. De nem ezektől függ, hogy mangáról beszélünk-e. A manga csak a származási helyre utal, semmi többre.
Ebből pedig még egy fontos dolog következik, és ide akarunk kilyukadni: butaság egy képregényről az alapján dönteni, hogy "mennyire manga", mert az annyi, mintha az alapján döntenénk, hogy mennyire ázsiai. Márpedig a származási helynek egy képregény esetében vajmi kevés köze van a minőséghez. Vannak jó és vannak rossz képregények: pusztán az, hogy egyikük ázsiai, még egyáltalán nem garantálja azt, hogy jó is (furcsa is lenne). Szeretjük a mangákat, ezért vagyunk itt, de a kedvenc sorozataink nem azért kedvencek, mert Japánban rajzolták őket, hanem mert a történet és a képi világ együtt nyújtott nagy élményt. Ez pedig bármilyen másik képregény esetében megtörténhet, származási helytől függetlenül. És pontosan ezért értelmetlenek az álmanga, pótmanga, eredetimanga viták is. Az egyetlen dolog ami számít, hogy milyen élményt tud nyújtani egy képregény. Aki megragad a "csak100%eredeti" szemléletnél, rengeteg nagyszerű élményről mond le.
Kommentek
Teljes nézet a fórumonbeküldve: 2007-03-11 22:52:33
(#1) martin
Én azt figyeltem meg - hogyha nagyon be akarnánk kategorizálni ezt a "mi a manga" kérdést -, hogy a mangákban nyugati társaikhoz képest sokkal nagyobb szerepe van a szereplők jellmének. Több gondot fordítanak arra, hogy általuk és rajtuk keresztül szeressük meg a sztorit/világot, ahol a cselekmény zajlik. Még ahol kevésbé kidolgozottak is a jellemek, vagy kevésbé egyediek, ott is (többnyire) ha néhány "vonallal" is vannak csak ábrázolva a jellemek, akkor is elég erősek ahhoz, hogyha kell, fél hátukkal vigyék a sztorit.
A másik, a történet, ami megint csak sok helyen félreismerehtetlenül ráillik a mangák világára, ez pedig az átgondoltság, egyediség, az ötletek. Persze álszentség lenne azt mondani, hogy nincsennek sablonok, mert vannak, sőt, nem is kevés (!), de még ezek között is jópár olyan van, ami egy klissés alapból kiindulva, egyedi irányba gondolja tovább a sztorit, így válik megszerethetővé.
Szóval a mangát mint olyat valóban nem lehetne egy könnyen meghatározni, rajzok alapján meg pláne nem, hiszen sok olyan manga van, ami szinte már egyetlen "mangás" jegyet sem visel magán - értsd; nagy szem, hosszú láb, kevésbé részletes rajzok esetleg, orr és száj épp csak jelzés értékű, stb... -, sokkal inkább a lelkét kell nézni egy-egy ilyen komixnak, mert a szellemisége teszi igazán mangává a mangát, nem holmi külcsíny, vagy hasonlók.
A másik, a történet, ami megint csak sok helyen félreismerehtetlenül ráillik a mangák világára, ez pedig az átgondoltság, egyediség, az ötletek. Persze álszentség lenne azt mondani, hogy nincsennek sablonok, mert vannak, sőt, nem is kevés (!), de még ezek között is jópár olyan van, ami egy klissés alapból kiindulva, egyedi irányba gondolja tovább a sztorit, így válik megszerethetővé.
Szóval a mangát mint olyat valóban nem lehetne egy könnyen meghatározni, rajzok alapján meg pláne nem, hiszen sok olyan manga van, ami szinte már egyetlen "mangás" jegyet sem visel magán - értsd; nagy szem, hosszú láb, kevésbé részletes rajzok esetleg, orr és száj épp csak jelzés értékű, stb... -, sokkal inkább a lelkét kell nézni egy-egy ilyen komixnak, mert a szellemisége teszi igazán mangává a mangát, nem holmi külcsíny, vagy hasonlók.
beküldve: 2007-03-11 22:56:15
(#2) martin
hm, most nézem, hogy amit az előbb írtam, arról már van is egy cikk idefennt...:P Akkor vegyük úgy, hogy az enyém ugyanazon meglátás másik szájból való tolmácsolása:)
beküldve: 2007-03-12 13:31:30
(#3) Lonewolf
Szerintem a manga nem más, mint az ázsiai kultúrális örökség része. Felesleges definiálgatni, hogy mitől az, és mitől nem. Egy másik, álltalam nagyon kedvelt fórumon azt a példát hoztam, hogy olyan ez, mint a magyar népzene: Attól, hogy esetleg nem magyarok játszák lehet jó, és hazánkban is vannak pocsék zenészek. Mindegy, hogy ki játsza, ha tartalmilag megfelel az "anyaközegnek". :-)
beküldve: 2007-03-12 21:18:57
(#5) Lonewolf
Egyértelmű, hogy van valami a szellemiségben. Ez viszont a kultúrából, felfogásmódból ered. 8-)
beküldve: 2007-03-13 12:34:58
(#7) drwest
Kategorizálásnak már csak azért sincs értelme sztem, hiszen az igazán "igazi" mangák is rengeteg különböző stílusra oszlanak. A rajongók jó része nyilván azt emelné ki mint a manga jellegzetes vonását amit ő a kedvenc stílusában igazán szeret. (Persze tetszhet valakinek több elég távol álló stílus is, nekem két nagy kedvencem a Blame! és a Yokohama Kaidashi Kikou... |-D )
beküldve: 2007-03-13 14:06:05
(#8) Lonewolf
Egyértelmű, hogy van valami a szellemiségben. Ez viszont a kultúrából, felfogásmódból ered. 8-)
vagyis...? a szamurájosdi vagy a második vh? :-(
Az is a történelmük része. Egy népre nagyon rányomják a bélyegüket az ilyen dolgok. De nem csak ez. A világ dolgaihoz való másfajta hozzáállás is kultúrális sajátosság.
beküldve: 2007-03-19 00:05:29
(#9) ABudai
Most úgy érzem, soha többet nem fogom a képregényeimet mangának szólítani.
beküldve: 2007-03-19 08:51:00
(#10) kuszilagopagos
Én úgy tudom, hogy a Japánban készült összes képregény gyűjtőneve a manga.
Így közös vonásként max a történetvezetés mikéntjét lehet felhozni, valamint az ábrázolást és a hosszúságot.
Bár ha jobban belegondolok, ezek sem mindig igazak.
Pl hova sorolnátok be a mangásított szakácskönyvet?
Úgy hogy szerintem lehetetlen megválaszolni a fórum címét alkotó kérdést.
Így közös vonásként max a történetvezetés mikéntjét lehet felhozni, valamint az ábrázolást és a hosszúságot.
Bár ha jobban belegondolok, ezek sem mindig igazak.
Pl hova sorolnátok be a mangásított szakácskönyvet?
Úgy hogy szerintem lehetetlen megválaszolni a fórum címét alkotó kérdést.
beküldve: 2007-03-27 02:55:59
(#11) alister
Üdv!
Egyszer volt az egyetemen egy óra, ami Japánról (is) szólt, és ott esett szó arról, hogy a jellegzetes japán mentalitás gyökereit valószínűleg a természeti sajátosságokból kiindulva is meg lehet magyarázni (nevezetesen a megművelhető földterület szűkössége és az egyén ebből következően lecsökkent szerepe képezte a levezetés alapját). Ott említette a tanár, hogy ez a sajátos lelkület az egész kultúrát átlényegíti...
Maradok tisztelettel: Alister
Egyszer volt az egyetemen egy óra, ami Japánról (is) szólt, és ott esett szó arról, hogy a jellegzetes japán mentalitás gyökereit valószínűleg a természeti sajátosságokból kiindulva is meg lehet magyarázni (nevezetesen a megművelhető földterület szűkössége és az egyén ebből következően lecsökkent szerepe képezte a levezetés alapját). Ott említette a tanár, hogy ez a sajátos lelkület az egész kultúrát átlényegíti...
Maradok tisztelettel: Alister
beküldve: 2007-03-27 09:40:17
(#12) Midori
Pl hova sorolnátok be a mangásított szakácskönyvet?
Úgy hogy szerintem lehetetlen megválaszolni a fórum címét alkotó kérdést.
Úgy hogy szerintem lehetetlen megválaszolni a fórum címét alkotó kérdést.
szerintem az is manga - nekem manga az, amit hátulról kell olvasni, és "mangás" a képkezelése, vagyis más, mint az amerikai cuccoknál. bár nem tudom még, h. miben, de más.
szerintetek...? O_o
Válasz
kuszilagopagos
(#10) üzenetére
beküldve: 2007-03-29 14:08:24
(#13) Rorimack
Aki erről többet meg szeretne tudni, annak is ajánlom Scott McCloud A képregény felfedezése c. könyvét, ami a hétvégi fesztiválra jelenik meg.
beküldve: 2007-04-06 08:57:03
(#14) Kira
Néha érdekes cím alapján megnézek pár mangát, (eddig elég sok mangát láttam) és azt vettem észre, hogy a fele hasonló módon kezdődik: "XY egy átlagos gimnazista lány/fiú volt, amíg nem találkozott NM-mel/nem történt vele egy furcsa dolog/csak elüt a többi oszt.társától stb. stb. Az Árnybíró azért tetszik nagyon, mert semmi ilyesmi nincs benne.
beküldve: 2007-04-26 22:22:02
(#15) Rudymester
Néha érdekes cím alapján megnézek pár mangát, (eddig elég sok mangát láttam) és azt vettem észre, hogy a fele hasonló módon kezdődik: "XY egy átlagos gimnazista lány/fiú volt, amíg nem találkozott NM-mel/nem történt vele egy furcsa dolog/csak elüt a többi oszt.társától stb. stb. Az Árnybíró azért tetszik nagyon, mert semmi ilyesmi nincs benne.
Ez valószínüleg azért van mert még nem sok seinen mangát olvastál (mint ahogy én sem). Gondolom azokban nem így kezdődnek a történetek. Ha valaki műveltebb nálam e téren, az igazítson már ki.
A nagy felvásárlóközönség a fiatalság, azért is kezdődik úgy, ahogy említetted.
beküldve: 2007-04-26 22:58:48
(#16) Zsinder
Ez már csak azért is érdekes kérdés hogy mitől manga a manga ugyanis a japánok minden képregényt mangának hívnak. Japánon kívül meg a japán képregények gyűjtőneve a manga....
beküldve: 2008-04-19 22:52:19
(#18) Én ezt tudom 1000%-ra, hogy a Buborékokat azt egy angol (nem vagyok benne bisztos) rajz mániás hapek találta ki *gondolom rályötettek hogyan* egy emberi fej mellé írta a szöveget és azota hagyomány ez a buborék. Furi egy történet nem.
De az hogy mitöl manga a manga szeríntem a japánok nevezték el annak, a képregény szóból származhat. Gondolom én hisz ez a legpozitivabb gondolat....
De az hogy mitöl manga a manga szeríntem a japánok nevezték el annak, a képregény szóból származhat. Gondolom én hisz ez a legpozitivabb gondolat....
beküldve: 2008-04-24 15:52:30
(#19) saringan
Szerintem atol manga hogy jol kidoldozot szemükven és nagyon jol kidoldozot felyük.
Szólj hozzá te is
Ehhez viszont be kell jelentkezni. Azt meg a lap tetején kell :-)